Logo

Stugge Friezen? Geweldig personeel!

Wanneer iemand tijdens het intakegesprek voor een improvisatieshow waarschuwt voor de mogelijke stugheid van het publiek, dan denk ik altijd: leuk, die gaan we lekker losmaken tijdens onze bedrijfsvoorstelling.

Zo ook deze keer, toen The Big Mo gevraagd was om twee keer een maatwerkvoorstelling te spelen voor het personeel van Proloog. Nu was het bij deze voorstelling op maat ook echt de bedoeling om mensen in een losse sfeer te laten reflecteren op hun werkzaamheden, de contacten met collega's wat te verstevigen, maar vooral ook om het publiek eens heerlijk te laten lachen. Als een bedankje voor de kracht en energie waarmee ze samen de organisatie door een zware tijd hadden geholpen.

“ Stug publiek!” Schoot me nog door mijn hoofd, toen we het toneel opliepen. “Rustig beginnen, geef ze de tijd”. En daar zaten ze... Een zaal vol Friezen. Hun ogen strak gericht op het podium, veelal armen over elkaar gevouwen.

Binnen vijf minuten ging het dak er af! Al tijdens de kennismakingsoefening, waarbij we mensen vroegen om ondermeer na te denken over wat ze trots maakt op hun eigen werk, en waar ze hun inspiratie vandaan halen, kwamen er mooie reacties en open bijdragen. En er werd zowaar al gelachen. Geen zenuwen lach, geen angstlach omdat er iets in de microfoon gezegd moest worden, maar oprechte, bulderende lachsalvo's van mensen die pret wilden maken met elkaar, en welgemeend applaus voor diegenen die iets moois deelden met de zaal.

De rest van de twee voorstellingen was een eitje. De suggesties uit het publiek waren inventief, onze acteurs lekker op dreef en de reacties achteraf gul en gemeend.

Ik zou graag willen claimen dat dit allemaal komt door onze jarenlange ervaring en vakmanschap als improvisatie-acteurs. Door de weloverwogen opbouw van zo'n voorstelling, het voorbereidend werk zodat we weten waar en voor wie we spelen  -en dat is natuurlijk ook zo ;-)...- maar ik weet ook dat de sfeer in een organisatie van binnen komt. Alles wat wij in zo'n geval hoeven te doen is te faciliteren, zodat al die positieve energie naar buiten kan, en zichtbaar wordt.

Het motto van de dag was: Wat je aandacht geeft dat groeit! En daar hebben we graag aan bijgedragen door alle 300 personeelsleden de aandacht te geven die ze verdienen, in de vorm van zo'n persoonlijke voorstelling die we samen met het publiek tot stand laten komen.

Door Martijn Loerakker